TOITUMISNÕUSTAJA ANNAB NÕU, kuidas aidata ülekaalulist last
vidapress.ee

Ülekaalulisus ja rasvumine on laste ja noorte seas muutunud üha suuremaks probleemiks. Kuigi ülekaalu peamisteks põhjusteks on tasakaalustamata toitumine ja vähene liikumine, on perel laste toitumisharjumuste kujundamisel väga oluline roll, sest lapsena väljakujunenud harjumused tulevad enamasti täiskasvanuikka kaasa ja hiljem võib nende muutmine olla juba keerulisem. Sellest, kuidas aidata ülekaalulist last, räägib toitumisnõustaja Eva-Liisa Kaaristo.

Kuigi lapsed võivad ülekaalust välja kasvada, ei tasu asja jätta juhuse hooleks, sest ülekaal on seotud ka terviseriskidega, mis võivad hilisemas eas halvendada lapse elukvaliteeti ning kujundada madalat enesehinnangut. Seega on äärmiselt oluline vältida edasist liigset kaalutõusu.

Kellelt saada abi?

Kui endal jääb teadmistest või oskustest puudu, tasub nõu ja abi saamiseks kindlasti pöörduda spetsialisti poole. Nii näiteks saab toitumisnõustaja aidata leida muudatuste läbiviimiseks sobiva tempo, anda vajalikke soovitusi ja koostada tervisliku ja tasakaalus menüü. On ka erinevaid programme või laagreid, mis tegelevad ülekaaluliste lastega. Mõnikord on vajalik kaasata protsessi ka teisi spetsialiste nagu näiteks psühholooge. Lastega ülekaalust rääkimisel ei tohiks keskenduda lapse välimusele. Mingil juhul ei tohi lapse välimust kritiseerida, kuna see võib hiljem tekitada söömishäireid. Pigem võiks jutuajamise eesmärk ning rõhuasetus olla heal enesetundel ja tervislikel harjumustel ning siin tuleb kindlasti arvestada ka lapse vanusega. 

Võimalus valida

Ülekaalulist last saab aidata, muutes kogu pere toidulaua võimalikult tervislikuks ja mitmekesiseks. Väga oluline on köögiviljade osakaalu suurendamine menüüs – neid tuleks lisada igale toidukorrale. Last ei tohiks sundida tervislikke toite sööma, see võib temas tekitada vastumeelsust. Samuti peaks andma lapsele võimaluse valida, milliseid toite ta soovib süüa. Näiteks võid küll lapsele pakkuda porgandit, aga tema eelistaks võibolla hoopis kapsast. Tähtis on ka toidukordade regulaarsus, päevas peaks olema kolm põhitoidukorda ja kaks vahepala ning söögikordi ei tohiks kindlasti vahele jätta. Teraviljatoodetest (pudrud, müslid, leib jne) tasuks tarvitada kindlasti just täisteratooteid. Vältida tuleks suhkrurikkaid ja lisaaineid täis jooke (karastusjoogid, nektarid, jääteed jne). Kui aga jook on suhkruvaba, tuleb jälgida, et magustamiseks ei oleks kasutatud kunstlikke magusaineid. Kõige paremaks joogiks on lastele vesi ja kui nad on harjunud vett jooma, teevad nad seda hea meelega. Lastele ei saa maiustamist ära keelata, vaid valida tuleks tervislikumad maiustused. Magustoiduks ja ka küpsetiste magustamiseks sobivad väga hästi puuviljad, vahepaladeks paku näiteks tükeldatud tooreid köögivilju koos hummusega või smuutisid, puuvilju koos pähklitega või hea koostisega toorbatoone. 

Kokake koos

Kindlasti aitab söömisharjumuste muutmisele kaasa see, kui laps ise on toiduvalmistamise protsessi kaasatud. Lapsed proovivad meelsamini uusi toite, kui nad on ka ise selle toidu valmistamises osalenud. Seega võiks lapsi julgustada rohkem söögitegemises kaasa lööma ja teha see neile lõbusaks ja mänguliseks. Samuti võib leida mõne kokandusringi või laste kokakooli, kus õpetatakse tervisliku toidu valmistamist. Kuna alati ei ole aega ja võimalust ise toitu valmistada, tuleks poes toidukaupu hoolikalt valida. Ära osta koju ebatervislikke liigselt töödeldud toiduaineid. Võta laps toidupoodi või turule kaasa ja selgita, mida poest ostad ning miks sa just niisuguseid valikuid teed. 

Kokkuvõttes tuleb kindlasti silmas pidada, et kõik muutused võtavad aega ning midagi ei juhtu üleöö. Tee muutusi kindlasti üks samm korraga, ole kannatlik ning ära taha kõike korraga ja kiiresti muuta!

Kuidas aidata lapsel harjumusi muuta?

Räägi lapsega, mida tähendab tervislik toitumine, milleks on see oluline ja kuidas teha häid valikuid ka väljaspool kodu. Rääkimisel arvesta kindlasti lapse vanusega.

• Ole ise lapsele eeskujuks! Lapsed õpivad sinult ja järgivad eeskuju, mida nad näevad. Laps märkab kindlasti, kui ainult räägid tervislikust toitumisest, aga ise neid põhimõtteid ei järgi.

• Tarbi kiirtoitu nii harva kui võimalik. Kui lähete välja sööma, külla või teiste laste sünnipäevadele, tehke pakutavast võimalikult tervislik valik.

• Tutvusta lapsele erinevaid toite, erinevaid maitseid.

• Sööge võimalusel koos kogu perega kenasti kaetud laua taga ja vältige kiirustamist ja n-ö käigu pealt söömist.

• Ära luba lapsel süüa televiisori või arvuti ees ja muidugi ära tee seda ka ise.

• Last ei tohiks sundida taldrikut tühjaks sööma.

• Last ei tohiks magusaga premeerida.

• Lase lapsel valida endale mõni meeldiv spordiala, millega ta soovib tegeleda.

• Planeeri kogu perega aktiivseid nädalavahetusi – käige rattaga sõitmas, jalutamas, matkamas, talvel suusatamas või uisutamas.

• Ole kannatlik ja valmis ka tagasilöökideks, need tekivad kindlasti. Anna lapsele aega muudatustega kohaneda ning ole osavõtlik ja hooliv. Toetus on siin väga oluline!

Tekst: Eva-Liisa Kaaristo, toitumisnõustaja
Ilmunud ajakirjas Buduaar